Sisustusvinkit eteisen kaaoksen hallintaan pitäisi kieltää
lailla. On aivan sama onko kyseessä ylihintainen sisustuslehti tai tv-ohjelma,
niin lapsiperheiden eteisiin kohdistuvat jutut ovat aina pelkkää puppua.
Millainen perhe tulee toimeen kahdella parilla kenkiä, kolmella takilla,
lierihatulla ja värikkäällä sateenvarjolla? Mihin on kaikki saappaat,
nappulakengät, pipot, hanskat, kaulurit, korvalaput, sadetakit, villapuvut ja
kurahousut tungettu kun on otettu se sievä kuva edustuseteisestä? Siihen yhteen
koristeelliseen pahvilaatikkoon ne eivät mahdu. Minimalismi ei vaan toimi Suomen olosuhteissa. Ainoa toimiva sisustusvinkki on isot liukuovet joiden
taakse voi kaaoksen peittää. Oikeastaan heitän haasteen jollekin
sisustusarkkitehdiksi opiskelevalle, eteisestämme saisi loistavan väitöskirjan
aiheen (jos sisustusarkkitehdit nyt yleensä mitään väitöskirjoja laativat).
Toinen asia, mitä en vaan kykene ymmärtämään ovat
ripsivärimainokset. Kuinka tyhminä voivat suuret kosmetiikkayhtiöt meitä kuluttajia
pitää? Luulevatko ne oikeasti, että emme tajua, että kaikki pidentävät,
tuuheuttavat, erittelevät ja megasuperoivat maskarat on mainoksissa huitaistu
joko tekoripsien tai ripsipidennysten pinnalle. Ehkä yhdellä ihmisellä sadasta
on oikeasti niin pitkät ripset ja harvoin juuri sillä ihmisellä on
kosmetiikkayhtiön mainoksiin muutoin sopiva ulkomuoto. Oikeus toteutuu jos
todella perunanenäisellä ihmisellä on kauniit pitkät ripset kompensoimassa
kokonaisuutta.
Ennen ja jälkeen filosofialla tyrkytetään yhä vaan
tuotteita. Ennen kuvassa kalpealla ihmisellä on vaaleat liian pienet vaatteet, hän
seisoo huonossa ryhdissä ja pullistaa vatsansa äärimmilleen (minäkin voisin
helposti poseerata kuvassa mukamas viimeisilläni raskaana). Yleensä kuvassa
ihmisellä ei ole meikkiä ja hiukset roikkuvat, kuvan valaistus on ihan kamala,
kuvattavan ilme on surkea. Jälkeen
kuvassa sama ihminen on ryhdikäs, ruskettunut, hiukset ja meikki on huoliteltu.
Kuva on kenties otettu mairittelevammasta kulmasta, kohteella on tummat hyvin
istuvat vaatteet ja nyt vatsaa hieman imaistaan sisään ja poskia vedetään
lommolleen. Henkilö hymyilee onnellisena. Jälkeen kuva on usein otettu kauempaa. Photoshop
–käsittellyt kuvat ovat ihan oma lukunsa. Tätä systeemiä pitäisi hyödyntää
toisin päin. Näyttää kuva nätistä tytöstä tai komeasta nuorukaisesta ennen kuin
ryhtyivät käyttämään esimerkiksi tupakkaa, huumeita tai söivät itsensä
pulleiksi – voisi toimia huomattavasti paremmin.
Siivousaineet tekevät mainoksissa kiiltävää jälkeä kevyellä
pyyhkäisyllä. Todella törkyinen hella tai kalkkiset kaakelit puhdistuvat kun
suihkuttaa pesuainesprayn pintaan, odottaa minuutin ja pyyhkäisee. Aurinkolasit
ovat tarpeelliset häikäisyä torjumaan. Joko meillä on erityislaatuista likaa
tai jälleen kerran minua on huijattu. Meillä lika vaatii lihasvoimaa, hikeä ja
jopa varsin jämeriä hankaustyökaluja ennen kuin se häviää. Harvemmin on
aurinkolaseja tarvittu.
Valehtelija, valehtelija elokuvassa Jim Carreyn esittämä isä
ei kyennyt hetkeen päästämään suustaan edes pientä valkoista valhetta. Olisipa kerran vuodessa vuorokausi, jolloin
mainostajat voisivat puhua ja näyttää vaan totuuksia. Ei tekisi mieli
jääkaapille kun herkkumainoksissa olisi vaan ylipainoisia finnisiä ihmisiä,
hampurilaisravintolan mainoksessa tuote näyttäisi harmaalta lätyskältä, ryppyvoide
mainoksessa ei olisi kauneusleikattuja Hollywood tähtiä, partavaahtomainoksessa
kaveri saisi ikävän viiltohaavan partaterästä ja siiderimainoksessa ei
leijuttaisi vaan mätkähdettäisiin turvalleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Sana on vapaa