Joskus asioiden oppiminen käy kuin itsestään. Ihminen imee
tietoja ja taitoja kuin pesusieni ja osaa hyödyntää ja yhdistellä oppimaansa
uutta. Toisinaan taas oppiminen on väkinäistä ja halutonta, uuden asian
omaksuminen tuntuu täysin mahdottomalta ja tuskaiselta.
Oppimisprosessiin vaikuttavat monet tekijät, yksi
tärkeimmistä on asenne. Jos todella haluaa oppia jotain, uskon, että todella
isoja ja vaikeitakin asioita on mahdollista oppia edes kohtuullisesti. Kaikista
ei tule olympiavoittajia tai astronautteja fysiikkansa vuoksi, mutta yleisesti
ottaen himo osata jokin taito auttaa kummasti opettelussa. Himon lisäksi pitää
uskoa itseensä ja siihen, että asian oppiminen on mahdollista. Kun ihminen
ensimmäisen kerran ajaa polkupyörällä, luistelee, ajaa autoa tai tekee
avosydänleikkausta, hänen täytyy uskoa itseensä. Toki se auttaa, jos vieressä
on ihminen, joka valaa luottamusta taitoon, antaa ohjeita ja on ennen kaikkea
läsnä tukena ja luomassa turvallisuuden tunnetta.
Oppimiseen liittyy usein harjoittelu ja harjaantuminen. Se
mikä aluksi tuntuu vaikealta ja hankalalta, vaatii ehkä tuhansia ja tuhansia
toistoja sujuakseen. Ihminen ei osaa tehdä kärrynpyöriä ja voltteja syntyessään,
ne jotka nämä taidot osaavat ovat hikoilleet taitonsa eteen. Joillakin meistä
on enemmän kärsivällisyyttä opetella uusia asioita ja toisilla oppiminen
hidastuu, kun taidot eivät kasva odotetulla nopeudella. Osa taidoistamme tulee
meille luontaisena ja helposti, toinen on taitava kielissä ja toinen
matematiikassa. Osansa oppimisnopeudessa, halussa ja innostamisessa on usein
myös opettavalla kanssa ihmisellä. Kaikki muistamme sellaisen opettajan, joka
selkeästi osasi opettavan aineensa, mutta hänen opetusintonsa ja –tapansa eivät
olleet omiaan houkuttelemaan asian pariin saatikka sitten innostumaan
opetettavasta aiheesta.
Erinomainen opettaja osaa opettaa vaikkapa hikisien sukkien
pesemistä niin mielenkiintoisesti, että oppilas on täysin haltioissaan tästäkin
jalosta taidosta. Hyvän opettajan opetukset muistetaan vielä silloinkin kun
omien lapsien nimet ovat jo dementian peitossa.
Opetin itse joskus englantia tytölle, joka vihasi englannin
opiskelua. Olin ovela, laitoin hänet kirjoittamaan suosikki laulunsa sanat
paperille ja sitten kääntämään lyriikat. Pikku hiljaa sain tytön ymmärtämään,
miten paljon hyötyä on hyvästä englanninkielen taidosta. Samalla ujutin hänelle
omia opiskelurutiinejani, joilla itse aikoinani oli selvinnyt siitä
ruotsinkielestä, josta en itse niin kovin pitänyt.
Ihmisen mieli on siitä kummallinen, että joskus asiat jäävät
mieleen silloinkin kun niille ei ole tarvetta. Olisi ihanaa puhdistaa
aivokapasiteettia kaikesta turhasta jota sinne on tallentunut, vapauttaa sitä
tärkeämpien asioiden käyttöön. Tai olisipa ihanaa kun voisi kiinnittää itseensä
jonkinlaisen ulkoisen kovalevyn ja tallettaa sinne niitä tietoja, jotka eivät
millään tunnu tarttuvan. Elokuvassa Matrix oli niin kätevä tapa oppia hetkessä
esimerkiksi taistelulajien taidot tai helikopterilla lentäminen, oppi vaan
ladattiin ihmisen aivoihin. Toisaalta se oppimisen ilo jäisi kokematta. Se
hetki kun kokee ymmärtävänsä, osaavansa, taitavansa. Se on korvaamatonta ja
motivoi jälleen uusien asioiden opettelemista.
http://www.youtube.com/watch?v=N5b4_5hvOog
VastaaPoista